Bicara An-Nur : Bulan Membaca (Khutbah Jummat)

Kategori : jumaat (08-Jun-2007)
22hb Jamadilawal 1428H
BULAN MEMBACA

Muslimin yang dirahmati Allah,
MARILAH kita sama-sama meningkatkan keimanan dan ketakwaan kita kepada Allah Subhanahu Wata'ala dengan melakukan segala suruhan-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya dengan penuh keyakinan dan keikhlasan. Mudah-mudahan kita menjadi insan yang bertakwa dan beriman serta selamat di dunia dan di akhirat.

Muslimin yang berbahagia,

Islam meletakkan ilmu sebagai asas pembangunan diri manusia dan alam seluruhnya. Oleh itu Islam amat menitikberatkan umatnya untuk menuntut ilmu kerana ianya merupakan asas pemikiran dan pembuka minda. Ini telah diperkukuhkan dengan turunnya wahyu pertama yang diterima oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dalam Surah Al 'Alaq ayat 1-5 tafsirnya :

"Wahai Muhammad bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk, Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku, bacalah dan Tuhanmu yang Maha Pemurah yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya".

Berdasarkan ayat tersebut menunjukkan bahawa membaca adalah asas penting untuk mengubah keadaan manusia daripada kegelapan kejahilan kepada cahaya keilmuan. Sejak peristiwa agung di Gua Hira itu, Baginda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam mula memperkembangkan budaya membaca di kalangan umatnya. Di zaman permulaan Islam, Baginda membacakan Al-Qur'an kepada para sahabat dan mereka terus mempelajari, memahami dan menghafaznya. Begitu juga halnya yang mereka lakukan terhadap hadis Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam di awal perkembangan Islam di Madinah. Melalui Al-Qur'an dan hadis inilah mereka mempelajari aqidah, syariah dan akhlak di samping mempelajari hal-hal kenegaraan seperti Perundangan, pertahanan, kemasyarakatan, perekonomian dan sebagainya.

Muslimin yang dirahmati Allah,

Tamadun membaca ini terus berkembang pesat lebih-lebih lagi di zaman Kerajaan Abasyiah yang berpusat di Baghdad, Iraq. Ketika itu pusat-pusat pengajian berkembang luas di kota-kota Baghdad dan beberapa kota lainnya. Mereka mengkaji khazanah peninggalan Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam yang berupa Al-Qur'an dan hadis. Mereka menganalisa ayat-ayat yang berkaitan dengan cakerawala, gunung-ganang, manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan dan sebagainya. Hasil daripada perkembangan ini lahirlah cabang-cabang ilmu seperti Astronomi, geologi, geografi, fizik, kimia, biologi, zoologi, botani dan sebagainya. Mereka juga mengkaji, menterjemah dan membuat penambahbaikan ilmuan dari luar seperti Ilmu falsafah dari Yunani, ilmu falak dan hisab dari Hindi, Parsi dan sebagainya. Hasil dari budaya membaca ini telah menjadikan perbendaharaan ilmu Islam bertambah bernas dan kemas.

Dari sini lahirlah tokoh-tokoh cendekiawan Islam yang agung seperti Ibnu Sinna, Ibnu Rusydi, Al Faribi, Al Bironi, Al Khawarizmi dan ramai lagi. Kebanyakan mereka bukan sahaja mahir dalam sesuatu bidang tertentu, malah juga menguasai cabang-cabang ilmu yang lain. Contohnya seperti Ibnu Sinna yang terkenal sebagai pakar ilmu perubatan, dalam masa yang sama beliau juga mahir dalam bidang astronomi, fizik dan matematik. Malah beliau adalah seorang hafaz Al-Qur'an. Begitu juga Al Bironi, beliau bukan sahaja seorang pakar astronomi bahkan juga berkemahiran dalam bidang fizik, geologi, sejarah dan juga bahasa. Begitulah juga dengan tokoh-tokoh yang lain. Itulah dia kecemerlangan peradaban tamadun ilmu iaitu kesan langsung dari budaya membaca tersebut.

Justeru itu, benarlah janji Allah bahawa orang yang berilmu itu tetap istimewa dan berbeza daripada orang yang tidak mempunyai ilmu, sebagaimana firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam Surah Al Mujaadilah ayat 11 tafsirnya :

"Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama dari kalangan kamu beberapa darjat. Dan ingatlah Allah Maha Mendalam pengetahuannya tentang apa yang kamu lakukan".

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam ada bersabda dalam sebuah hadis maksudnya :

"Dari Annas bin Malik ia berkata : Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam : Menuntut ilmu adalah satu kefarduan (wajib) ke atas setiap Muslim". (Riwayat Al-Imam Ibnu Maajah)

Muslimin yang dirahmati Allah,

Membaca merupakan suatu proses untuk memperolehi ilmu dan maklumat, sama ada melalui bahan-bahan bercetak atau media elektronik seperti komputer dan sebagainya. Melalui ilmu yang diperolehi akan merangsang minat dan naluri dalam diri untuk menambah ilmu pengetahuan yang lain dan seterusnya akan terbentuklah satu budaya membaca di kalangan masyarakat.

Bagi mewujudkan budaya membaca dalam masyarakat, terdapat pelbagai pendekatan yang boleh digunakan untuk mencintai ilmu pengetahuan dan minat membaca, antaranya ialah dengan mengadakan kempen memberi kesedaran tentang faedah tabiat membaca secara lebih sistematik dan meluas termasuk mengadakannya di tempat awam seperti di pusat membeli-belah dan di tempat-tempat lain. Para pentadbir sekolah atau institusi pendidikan tinggi pula perlu mengadakan minggu membaca atau program yang boleh menggalakkan para pelajar untuk membudayakan tabiat membaca.

Sikap suka membaca perlu dipupuk di kalangan anak-anak sejak mereka kecil lagi. Anak-anak kecil perlu dibiasakan dengan buku sama ada memegang, melihat atau mendengar cerita yang dibacakan dari buku. Oleh itu, para ibu bapa berperanan sebagai 'role model' dengan memberikan contoh terbaik kepada anak-anak mereka kerana ibu bapa yang suka membaca adalah sebagai pendorong dan menjadi ikutan kepada anak-anak mereka untuk suka membaca.

Muslimin yang diberkati Allah,

Melihat betapa pentingnya kesedaran membaca itu perlu dipupuk di kalangan masyarakat kita, khususnya kanak-kanak dan belia-belia, maka Dewan Bahasa dan Pustaka sebagai sebuah agensi kerajaan yang berkait rapat dengan bidang pembacaan ini telah mengungkayahkan projek bulan membaca sepanjang bulan Jun 2007 ini.

Peluang inilah yang perlu diambil oleh ibu bapa, kanak-kanak dan belia-belia untuk membiasakan diri mereka berdamping dengan buku-buku dalam usaha memupuk supaya minat membaca. Walau bagaimanapun perlu juga diambil perhatian agar bahan-bahan bacaan itu hendaklah buku-buku yang berfaedah dan boleh menambah ilmu pengetahuan dan bukannya buku-buku yang boleh merosak minda dan menyesatkan.

Muslimin yang dirahmati Allah,

Marilah sama-sama kita kembali kepada seruan Allah Subhanahu Wata'ala dengan memperteguhkan iman dan memperkukuhkan jati diri sebagai Muslim sejati. Satu-satunya cara untuk membina dan membentuk identiti ialah dengan memperbanyakkan ilmu. Orang yang kaya dengan ilmu akan mampu menangkis unsur-unsur yang negatif.

Oleh itu, marilah kita meneruskan dan mempertingkatkan budaya membaca dari semasa ke semasa. Perlu diingat, satu-satunya jalan untuk mendapatkan ilmu yang berguna dan membina ialah dengan banyak membaca dari sumber yang benar dan sahih. Mudah-mudahan dengan kekuatan ilmu pengetahuan, dapat mencipta kecemerlangan dan memartabatkan umat Islam ke mercu kejayaan.

Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam Surah Az-Zumar ayat 9 tafsirnya :

"Katakanlah lagi kepadanya : Adakah sama orang-orang yang mengetahui (berilmu) dengan orang-orang yang tidak mengetahui? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna".

Category: 0 comments

0 comments: