Bicara Seni : Vokalisasi Puisi : Kalam Bersulam Salam

VOKALISASI PUISI: KALAM BERSULAM SALAM
 


Haji Mohd. Salleh Abdul Latif,
Penerima Anugerah Penulis Asia Tenggara 1990 (The S.E.A Write Award 1990)



BAHASA dalam kesusasteraan seperti juga bidang-bidang lain adalah media perhubungan sesama anggota masyarakat dalam kegiatan kebudayaan. Budayawan dan para pujangga banyak berpendapat bahawa kesusasteraan adalah pengucapan atau tulisan yang tergolong dalam jenis kreatif-imaginatif dan sangat berlainan dari tulisan-tulisan yang bermaklumat dan pesuasif.

Karya sastera tidak juga sama dengan buku ilmu pengetahuan. Pun tulisan sastera bukan juga iklan. Kesudahan dari tulisan kreatif ‘tidak dapat diukur’ sebagaimana orang dapat mengukur pada tulisan berbentuk iklan. Unsur-unsur bahasa dan bentuk yang pelbagai, baik seragam atau penuh konflik, atau pun hubungan dan gabungan di antara sesama unsur-unsur tersebut dengan dunia realiti di luar karya itu adalah merupakan keunikan dan keberhasilan sebuah karya kreatif.

Bron, Wenworth dan Sterling Olmstedt dan buku mereka, Language and Literature, Brace Press, New York, berpendapat bahawa makna dari karya sastera itu baru timbul setelah kita tanggapi ia dalam segala seginya. Kesatuan karya pula terletak pada komponen-komponen penting bentuknya. Dalam fiksi dan drana, komponen-komponen penting ini adalah faktor-faktor seperti tindakan, konflik, kumpulan watak dan sudut pandangan penceritaan (point of view). Dalam puisi, lirik pula unsur-unsur yang penting, adalah metafora, pekembangan imej, pola-pola bunyi dan simbol.

Mereka berpendapat lagi bahawa unsur-unsur penting ini tidak berdiri sendiri tetapi saling sandar menyandar yang orginis. Bahaya yang dipakai dalam kesusasteraan bukan sekadar berfungsi sebagai alat perhubungan malah memperluas erti perhubungan itu. Dengan kata lain, bahasa dalam kesusasteraan bukan setakat mengungkapkan apa yang tersurat malah apa yang tersirat.

Mari kita hayati beberapa rangkap dari 'Syair Nasihat' cetusan minda Tokoh Sasterawan Islam Brunei iaitu Muda Omar ‘Ali Safuddien, nama pena bagi Al-Marhum Sultan Omar 'Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien:

Tuntutlah ilmu bersungguh-sungguh
Disertai dengan hati yang patuh
Ibarat tanaman pastilah tumbuh
Dapatlah nikmat buah diluruh.
Inilah keadaan orang beriman
Pegangan teguh lagi budiman
Segala perbuatannya amat siuman
Menurut hadis beserta firman.

Dalam memperkatakan ciptaan seni bukan setakat memerhati strukturnya tapi yang penting ialah harus merujuk kepada manusianya, yakni penciptanya. Jelas bahawa seni sastera adalah pengucapan yang menggunakan lambang-lambang. Seorang pencerita memilih bukan sahaja kata-kata dan gaya malah memberi isi pada cerita, dalam fiksi bahasa digunakan untuk mencipta. Terserlah kebijaksanaan pemikiran dalam syair-syair yang dicipta itu.

Dalam hal ini saya teringat kepada pesanan penerima Anugerah Kesusasteraan Islam Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah 2008 iaitu Yahya M.S., nama pena bagi Yang Berhormat Pehin Siraja Khatib Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Yahya bin Haji Ibrahim, semasa Pertemuan Sasterawan Brunei Ke-2 tahun 2003 yang berkata bahawa para sasterawan perlu menggunakan kebijaksanaan fikiran dengan bahasa yang tersusun rapi, indah dan menarik, mempengaruhi dunia pembaca dan menimbulkan responds dan malah mungkin bangun bertindak menyahut ‘perutusan’ mereka. Inilah yang menjadi cita setiap orang yang menjadi sasterawan. Dengan kata lain sasterawan dengan karyanya membangkit rasa dan emosi para pembaca.

Bercakap tentang kegiatan seni sastera ini maka saya pun terpanggil untuk mengajak para pembaca menyorot tentang keindahan dan kesyahduan segmen persembahan memantun seni (istilah yang digunapakai oleh Zefri Ariff Brunei) yang diberi nama 'Vokalisasi Puisi: Kalam Bersulam Salam.'

Persembahan jangka masa hampir satu jam ini dipersembahkan dalam Majlis Anugerah Kesusasteraan Islam Yayasan Sultan Haji Hassanal Bolkiah di Dewan Plenary, Pusat Persidangan Antarabangsa, Brunei pada awal November lepas.

Persembahan memantun seni ini dihidangkan di depan khalayak yang turut menjadi halwa telinga dan deria mata golongan elit, penggubal-penggubal dasar negara, penulis-penulis kreatif (termasuk penerima-penerima S.E.A. Write Award dan Anugerah Sastera MASTERA) dan non-kreatif, penghulu-penghulu dan ketua-ketua kampung, di samping orang-orang berpendidikan tinggi dari segenap aliran pembelajaran termasuklah akitek binaan, akauntan dan doktor gigi serta lain-lain.

Persembahan memantun seni ini adalah gabungan empat konsep seni iaitu lakon atau teater, menambang syair, deklamasi sajak dan musik. Apa yang uniknya, konsep dan idea dalam persembahan ini melahirkan suatu gaya bitara dalam penyampaian terutama menambang syair. Menambang syair, bagi kita bangsa Brunei, adalah merupakan warisan budaya yang tetap utuh dalam segala zaman.

Otak pelaku atau 'mastermind' persembahan ini adalah Zefri Ariff bin Zain Arif (nama penanya ialah Zefri Ariff Brunei) dengan mengetengahkan serta dibantu sepenuhnya oleh ahli Kelab Rakis, Universiti Brunei Darussalam dan Kumpulan Putra Seni, Brunei Darussalam.

Lakonan bersahaja bakat semulajadi yang dipertontonkan oleh Pengiran Haji Md. Don bin Pengiran Haji Besar (imbauan saya langsung ke drama 'Badik' popular tahun akhir 70-an di RTB) dan Shafie Mosdar cukup menghidupkan suasana. Kita turut ceria dan kekadang ketawa selamba kerana tersirat makna. Tahniah!

Dialog-dialog mudah dan segar-bugar (ever-green) tapi sarat dengan elemen-elemen pembelajaran, kesedaran dan sejarah, mungkin ketika itu, berjaya menyuntik semangat jati diri di kalangan para penonton. Mudah-mudahan suntikan ini berlanjutan! Zefri Ariff bijak mencipta dialog, sinis dalam nada kelucuan. Syabas!

Gemersik dan liuk lintuknya alunan menambang syair yang berpuput lembut oleh dua orang ‘tunas remaja’ mampu mengudara nostalgia. Kedua-dua penambang syair itu begitu santai namun cukup memukau. Sungguh-sungguh menambang syair, bukan membaca syair. Rangkap-rangkap syair mendayu syahdu dan dikonotasikan sebegitu telus dan lurus menambah lagi daya tarikan.

Kita angkat topi, hormat pada generasi penerus. Menambang syair bukan untuk orang tua-tua sahaja, bukan. Ayo para remaja, jom kita sama-sama menambang syair! Membaca syair dan menambang syair adalah dua entiti yang sungguh berbeza. Syair ciptaan Muda Omar ‘Ali Saifuddien:

Ilmu sentiasa mengikut diri
Ilmu di badan tiada lari
Hendaklah bersungguh dipelajari
Ilmu pengetahuan membawa seri.
Cintakan ilmu pergi belajar
Selepas tamat kemudian mengajar
Daripada menyingsing fajar
Laila ilmu elok dikejar.

Sebahagian penonton tanpa sedar menitiskan air mata (termasuk saya sendiri) jika sungguh-sungguh dihayati. Mendengar orang menambang syair bagi mereka yang tinggal dan menetap lama di Kampong Ayer mudah mencetus gamitan segenap pancaindera. Ini pengalaman! Tambang syair dilatari dengan bantingan lembut gambus yang cuma rendah kedengaran berpunca dari sistem pembesar suara. Salah siapa? Pengeseknya, Awang Haji Md. Yassin bin Haji Hassan membanting penuh gariat (ghairah) dan penghayatan.

Menambang syair yang juga diselang-selikan dengan deklamasi puisi ciptaan Zefri Ariff turut membahana rasa. Syabas kepada para pendeklamator puisi. Cuma nada tinggi dan terlalu nyaring tajam serta lantang pendeklamator dewi menjejaskan keramahan serasi umum watak wanita Brunei yang amat lembut dan jinak-jinak merpati!

Segmen 'Vokalisasi Puisi: Kalam Bersulam Salam' mengajak kita untuk berfikir tentang keperluan pendewasaan seni sastera tempatan, termasuk memantun seni, dalam mengisi tuntutan kemerdekaan dan psikologi masyarakat kita. Lagi pun bangsa yang tidak mempunyai peribadi atau tidak menginsafi nilai-nilai kewujudan budaya bangsanya sendiri tidak boleh menjadi bangsa yang besar lagi digalati. Walhal, kita mahu jadi bangsa yang dihormati dan bangga dengan tamadun sendiri.

Penulis kreatif tetap mempunyai tempat dan tanggungjawabnya dalam pembentukan dan survival suatu negara bangsa yang dianggotainya. Dan kesanggupan seseorang dalam bidang kemahirannya sendiri ke arah memupuk satu pendekatan gaya bitara memantun seni mampu menjadi kebanggaan akar sejarah bangsa. Siapa yang berani tolak kemampuan warga-warga berjasa kita dalam bidang seni sastera? Hanya mereka yang buta budaya, buta sastera, buta jati diri bangsa sendiri yang mahu meminggirkan! Memang benar, seperti madah puisi Zefri Ariff:

Masa ini bukan hanya sekadar-kadar
kerana yang tiada pasti
kerana yang tiada ganti
kerana yang tiada budi
akan hilang hanyut disisa arus
kecuali mereka yang tetap pada paksi hak
kerana kalam terus bersulam madah
tiadalah walang ketika nama dijulang
Al-Marhum Sultan Omar ‘Ali Saifuddien
dinobat sebagai 'Tokoh Sasterawan Islam'
Brunei Darussalam.
Bicara terkelu kerana kisah dagang
terhampar di depan mata ketika
pada kalimat-kalimat itu mula terbentang
tiada siapa teruji dengan kenyataan
benarlah seorang dagang bernama
Al-Mahrum Pengiran Shahbandar nama gelaran
'Pelopor Kesusasteraan Moden Brunei.'

Persoalannya, apakah tidak mungkin persembahan serupa ini diangkat sebagai satu segmen dalam acara-acara yang bersifat nasional! Persembahan memantun seni tidak setakat dihidangkan dalam acara atau majlis yang bersifat kesusasteraan. Persembahan serupa ini, setentunya rangkap-rangkap syair sasterawan diraja dijadikan fokus, boleh dijadikan sebagai satu segmen acara utama dalam perayaan-perayaan yang bersifat kebangsaan seperti menyambut ulang tahun Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam.

Masih belum lewat kiranya persembahan memantun seni yang dipersembahkan pada 5 November 2008 lepas akan dapat dihidangkan untuk tontonan khalayak terutama sempena Sambutan Jubli Parak (25 Tahun) Hari Kebangsaan Negara Brunei Darussalam! Menunggu dan penangguhan untuk tahun-tahun depan bukan keputusan bijak. Para budiman berkata peluang tidak datang berulang kali. Ayo, bertindaklah.

Cetusan minda kali ini ditutup dengan madah Omar ‘Ali Saifudien dalam 'Syair Laila Cinta.'

Luruskan kata lailakan hati
Laksanakan kebajikan laila seperti
Menghubungkan kebaikan adalah pasti
Mekar bersuli cempaka di hati.
Padahnya untung bercakap benar
Akhirnya terang lagi bersinar
Berlagak tiada membuat onar
Laila jamput (ambil) laila binar (amati).


Rujukan : Pelita Brunei
Category: