Bicara Ilmu : SPN21 Strategi Utama Realisasikan Wawasan 2035


TUNGKU LINK, Khamis, 28 Oktober.- Sebagai sebuah negara berdaulat, Negara Brunei Darussalam, walaupun kecil tidak menghalang kita untuk berwawasan besar sebagaimana Wawasan 2035 untuk mempunyai rakyat yang berpendidikan, berkemahiran tinggi dan berjaya serta mempunyai kehidupan yang berkualiti tinggi.

Timbalan Menteri Pendidikan, Yang Mulia Dato Seri Setia Awang Haji Yusoff bin Haji Ismail menekankan perkara itu semasa berucap di Majlis Pembukaan Rasmi Program Kepimpinan Sekolah Kohort Kali Ke-4 Tahun 2010 belangsung di Bilik Kuliah, Aras Bawah, Bangunan Institut Kepimpinan, Pembaharuan dan Kemajuan (ILIA), Universiti Brunei Darussalam (UBD), di sini.
Timbalan Menteri Pendidikan, Yang Mulia Dato Seri Setia Awang Haji Yusoff bin Haji Ismail semasa berucap merasmikan Program Kepimpingan Sekolah Kohort Kali Ke-4 Tahun 2010 (Foto : Hj. Masmaleh Hj. Mohd. Ali)
Dato Seri Setia menjelaskan, perlaksanaan Sistem Pendidikan Negara Abad Ke-21 atau SPN21, adalah salah satu strategi utama ke arah merealisasikan wawasan tersebut dan untuk mencapai hasrat itu, Kementerian Pendidikan meletakan expektasi yang tinggi terhadap kepimpinan sekolah.

Pengalaman terdahulu, tambah Dato Seri Setia telah membuktikan bahawa kepimpinan sekolah memainkan peranan utama di dalam pembangunan sekolah-sekolah yang berjaya.

"Kerana itu, selaku pemimpin-pemimpin sekolah abiskita berhadapan dengan pelbagai cabaran dan tentangan yang berbeza dengan bekerja dalam suasana persekitaran yang lebih mencabar, berbanding dengan pemimpin-pemimpin sekolah yang terdahulu," kata Dato Seri Setia.

Dato Seri Setia menambah, dengan mengikuti Program Kepimpinan Sekolah (PKS) ini diharapkan akan dapat menyediakan para peserta menjadi seorang yang berwawasan dan sebagai agen perubahan yang mengubah sekolah pimpinan mereka menjadi sekolah cemerlang dan sekolah teladan.

Semasa berucap Timbalan Menteri Pendidikan juga berkata, Kementerian Pendidikan telah menerima maklum balas yang memberangsangkan dari pihak ALA dan Unit Pasukan Dalaman, agen perubahan yang telah memberikan tunjuk ajar kepada 97 buah sekolah sejak program ini mula dijalankan.

Hasil dari laporan tersebut katanya, hampir kesemua sekolah dari kedua-dua 'kohort' yang terdahulu telah menampakkan peningkatan sebanyak dua digit pencapaian prestasi pelajar-pelajar di dalam bidang akademik masing-masing.

"Sekolah-sekolah yang mengikuti program itu juga telah dapat menunjukkan peningkatan yang ketara dalam penglibatan para ibubapa dan penjaga pelajar-pelajar. Pencapaian ini sesungguhnya amat mengalakkan," kata Timbalan Menteri Pendidikan.

Kementerian Pendidikan ujar Dato Seri Setia akan sentiasa mempastikan segala usaha yang dibuat sejajar dengan Wawasan Negara 2035, dan ini merupakan salah satu keutamaan.

Oleh itu, Dato Seri Setia berseru kepada setiap peserta agar membuat komitmen yang sama dengan meletakan PKS sebagai agenda nombor satu sekolah.

Seramai 96 pemimpin sekolah dari 32 buah sekolah rendah, menengah, vokasional dan sekolah sukan terpilih menyertai program selama lima hari itu.

Para peserta mendapatkan latihan terus dari dua pakar kepimpinan bertaraf dunia iaitu Professor Noel Tichy dan Mr. Bob Knowling.

Juga hadir di majlis tersebut, Pemangku Pengarah ILIA, UBD, Dayang Shamsiah Zuraini Kancanawati, Setiausaha Tetap (Pengajian Tinggi), Pemangku Setiausaha Tetap (Pendidikan Teras), Pemangku Naib Cnaselor UBD, pengarah-pengarah, pegawai-pegawai kanan Kementerian Pendidikan, pengetua-pengetua dan guru besar.

Sumber : Pelita Brunei
Category: